17 november 2014

Eerste publieke LNG-tankstation in Belgie

Op de site van logistiek bedrijf ADPO in Kallo werd het eerste publieke LNG-station in België geopend. Het vloeibare aardgas wordt algemeen aanzien als het economische en schone brandstofalternatief voor de transportsector.

Het station maakt deel uit van LNG Blue Corridors, een project met steun van de Europese Commissie. Bedoeling is om op termijn een netwerk van 14 LNG-stations uit te bouwen over heel Europa.

Hogere densiteit dan CNG
LNG staat voor Liquefied Natural Gas of vloeibaar aardgas. Aardgas wordt vloeibaar gemaakt op een temperatuur van -162° Celsius. In vloeibare vorm heeft het een grotere energiewaarde dan in gasvorm (CNG staat voor Compressed Natural Gas of samengeperst aardgas). CNG wordt met behulp van een compressor gecomprimeerd tot een druk van circa 200 bar in de voertuigen. Een tankvolume van 5 liter voor CNG is het equivalent van 1,8 liter voor LNG. Bij LNG is de densiteit dus bijna nog drie keer groter.

Er zit veel logistiek in deze buurt. In principe kunnen veel transporteurs gebruikmaken van onze installatie. We bevinden ons hier op een kruispunt van autosnelwegen.

Philippe Desrumaux

drive systems

Vacuüm geïsoleerd
Het gas komt vloeibaar toe in tankwagens en wordt opgeslagen in de vacuüm geïsoleerde tank. Bij een tankbeurt wordt het gas verpompt van de tank naar de verdeelzuil. Het gaat om vrachtwagens die deels op diesel en deels op gas rijden. Bij een laag toerental maakt de vrachtwagen gebruik van diesel, eenmaal op snelheid kan het vehikel rijden op gas. Opvallend is dat er twee koppelingen zijn tijdens het tanken: er is ook een retourkoppeling precies omdat er altijd een zekere druk en dus ook gas (van om en bij de 5 tot 6 bar) in de tank is.

Geen vloeistofdichte piste nodig
“Aangezien aardgas vervliegt, is er geen vloeistofdichte piste voorzien op de tankplaatsen. In de inkuiping achter het traliewerk is alles wel vloeistofdicht gemaakt. Bij een eventuele calamiteit kan alles opgevangen worden in de buffer. Er wordt gebruik gemaakt van Cryoflex®leidingen. Doordat deze vacuümledig zijn, is er geen verlies van koude. De leidingen van de tank naar de pomp liggen ondergronds, maar via een rooster zijn ze wel vlot bereikbaar. Inspectie is ten allen tijde mogelijk. Voorts wordt gebruik gemaakt van dubbele wanden en detectoren. LNG tanken is zeker en vast een veilige manier van tanken”, verduidelijkt Benoit Goesaert van aannemer Vandotec.

Goedkoper dan diesel
De kans bestaat dat er volgend jaar een tweede LNG-station van Drive Systems komt in België. Zo’n station vergt een grote investering. Voor een transportfirma is de bouw van een LNG-station voor de eigen vloot bijna niet haalbaar. De uitzondering is Mattheeuws uit Veurne, dat samenwerkt met Fluxys. De beweegreden om te kiezen voor LNG is de brandstofprijs. Aardgas is goedkoper dan diesel. Wel is het zo dat de investering in de LNG-vrachtwagens iets hoger ligt dan bij een klassieke dieselversie, maar de investering kan op drie jaar terugverdiend worden, zo stellen Philippe Desrumaux en Benoit Goesaert.

(bron : Servicestation)