11 augustus 2016

Klantengetuigenis: Werkdag van een vrachtwagenchauffeur van Primagaz

Testimonial
Johnny Pippeleers uit Houthalen-Helchteren is reeds 40 jaar lang vrachtwagenchauffeur voor Primagaz. Hij vult dagelijks de gastank van gezinnen die verwarmen op propaangas. Vol overgave vertelt de gaschauffeur over zijn werkleven.

Primagaz: Hoe begin je aan een werkdag?
Johnny Pippeleers: “Alle chauffeurs komen ’s ochtends aan op de gasopslagplaats van Primagaz Tessenderlo. Maar we zijn een uitstervend ras. We zijn nog met twee chauffeurs van Primagaz zelf, de anderen zijn transporteurs die in dienst zijn van een transportbedrijf. Bij Primagaz krijgen we allemaal ons rittenschema. Maar voor we het terrein op gaan, doen we een check-up van de vrachtwagen. We controleren onder meer het oliepeil en de papieren van de gaswagen, want het is een ADR-voertuig.”
Primagaz: Hoe verloopt de dag verder?
Johnny Pippeleers: “Vervolgens overlopen we het klantenbestand voor die dag. We beslissen zelf waar we onze ronde beginnen, tenzij een bepaalde klant voorrang krijgt. Dat klantenbestand is verspreid over heel België, maar ik rijd enkel in de provincies Antwerpen en Limburg.”
Primagaz: Hoeveel gasleveringen doe je per dag?
Johnny Pippeleers: “Het klantenaantal ligt tussen de tien en de vijftien. In de winter kan het aantal gasleveringen oplopen tot twintig per dag, maar dan zijn de klanten meer gecentraliseerd.”
Primagaz: Wat is jouw favoriete deel van de werkdag?
Johnny Pippeleers: “Het contact met de klanten. We werken vaak in onze eigen streek, dus we willen ook proberen om onze klanten te behouden. Daarom doen we al het nodige om de klant tevreden te stellen en eventuele problemen op te lossen.”
Primagaz: Wat is jou bijgebleven na veertig jaar gas leveren?
Johnny Pippeleers: “Soms kom je bij oudere mensen die heel weinig contact hebben met hun kinderen of familie. Bij hen moet de postbode bij wijze van spreken controleren of er nog gas in hun tank zit. Deze mensen zijn eigenlijk aan hun lot overgelaten. Vroeger kwam je dat wel vaker tegen. Dan probeerden we om regelmatig langs zo’n klanten te gaan en zelf te controleren of ze opnieuw gas nodig hadden, maar in deze crisistijden is dat niet meer zo evident. Gelukkig kunnen deze mensen nu een afstandsmeter installeren en zo automatisch gasleveringen bestellen. Deze afstandsmeter is speciaal ontwikkeld voor mensen die niet meer goed te been zijn, maar ook jongeren met een druk leven maken er veel gebruik van. Die zijn het toch al gewoon om een afstandsbediening te hebben (lacht).”
Primagaz: Wat is het leukste aan chauffeur zijn?
Johnny Pippeleers: “Enerzijds is het heel afwisselend werk. Er gebeurt altijd wel iets. Anderzijds is het ook heel intens. Je moet altijd bij de pinken zijn. We hebben natuurlijk ook onregelmatig werk, want in de winter zijn er meer gasleveringen. Ik werk al veertig jaar als Primagaz chauffeur en vind het nog steeds een heel uitdagende job, het is spijtig dat nog maar heel weinig mensen dit willen doen.”
Primagaz: Heb je nog tips voor mensen bij wie je gas gaat leveren?
Johnny Pippeleers: “Ja, ze moeten de toegang tot de propaantank zoveel mogelijk vrijhouden, zodat we makkelijk bij de gastank kunnen. Mijn klanten weten dat ondertussen al, ik heb hen dat op een rustige manier uitgelegd (lacht).”