FAQ Gastanks
Klant worden

Klant worden

Enkele dagen na de ondertekening van je nieuwe contract bij Primagaz, contacteren wij je om een afspraak in te plannen voor de levering en plaatsing van je nieuwe propaangastank. Indien je contractvrij bent, hanteert Primagaz een gemiddelde leveringstermijn van gemiddeld 4 weken voor een bovengrondse gastank en gemiddeld 6 weken voor een ondergrondse gastank. Deze leveringstermijn gaat in na de betaling van het voorschot.

Nee, dat is helaas niet mogelijk. Zowel voor professionele als voor particuliere klanten vult Primagaz enkel haar eigen propaangastanks, omdat we enkel voor onze eigen gastanks kunnen instaan voor de veiligheid en controle. Het is wel mogelijk om een onderhouds- en leverovereenkomst te ondertekenen indien je een gastank in eigen bezit hebt. Dan staat Primagaz in voor het vullen van de tank en het onderhoud daarvan.

Na ondertekening en ontvangst van je contract, zijn er verschillende stappen die worden ondernomen. Afhankelijk van of het een contract is voor een nieuwe tank of een contractverlenging voor een bestaande tank, gaat het om de volgende stappen:

Voor een nieuwe tank

Stap 1: Melding aan de gemeente

  • Vul het formulier 'Melding van de exploitatie' van je tank in en stuur het op naar je gemeente.
  • De gemeente bevestigt per brief de goedkeuring voor de plaatsing van de tank.
  • Stuur het akkoord van de gemeente op naar Primagaz.

Stap 2: Plaatsing van de tank

  • Wij plaatsen en verzegelen je tank. Bij de plaatsing wordt een eerste keuring uitgevoerd.

Stap 3: Aansluiting van de tank

  • Een erkend installateur sluit de tank aan. Opgelet: indien je zelf een niet-erkend installateur aanstelt voor de aansluiting, moet je ook een onafhankelijk keuringsorganisme aanstellen om de installatie te laten keuren. Zij bezorgen je dan een verificatierapport of een lekdichtheidsbewijs. Bezorg ons dit vóór je eerste levering.
  • De installateur bezorgt je een pijpleidingsattest (PAT) van binnen- en buitenleiding.
  • Stuur ons het PAT (en het eventuele verificatierapport) op.

Stap 4: Registratie op MijnPrimagaz

  • Registreer je op het online klantenportaal MijnPrimagaz. Van hieruit kan je rechtstreeks gas bestellen en je leveringen en facturen opvolgen.
  • Bestel gas via MijnPrimagaz of via het nummer 013/61.82.00.

Stap 5: Eerste levering

  • Na de eerste levering laten wij een erkend keuringsorganisme je tank controleren voor ingebruikname.
  • Je ontvangt hiervan een keuringsattest.

Voor een bestaande tank

Stap 1: Contract opsturen

  • Vervolledg de ontbrekende informatie op het contract en stuur ons 1 exemplaar. Vergeet ook zeker niet een conformiteitsrapport van de tank en het leidingwerk door te sturen, alsook een kopie van de melding aan de gemeente.

Stap 2: Registratie op MijnPrimagaz

  • Registreer je op het online klantenportaal MijnPrimagaz. Van hieruit kan je rechtstreeks gas bestellen, je leveringen en facturen opvolgen.
  • Bestel gas via MijnPrimagaz of op het nummer 013/61.82.00.

Stap 3: Keuringen en onderhoud

  • Heb je met ons een onderhoudscontract afgesloten, dan zorgen wij voortaan voor de wettelijke keuringen en het vervangen van de veiligheidskleppen. Je hoeft je nergens om te bekommeren.

Meer weten over hoe je klant kan worden bij Primagaz? Bekijk dan deze pagina (voor particulieren) en deze pagina (voor bedrijven).

Niet alle propaangastanks zijn geheel gelijk. Daarom contacteert Primagaz je vóór de plaatsing. Als we van tevoren weten welke propaangastank je momenteel hebt staan, zorgen we voor een passende aansluiting van het installatiewerk op de gastank van Primagaz.

Indien je gebruik maakt van de overstapservice van Primagaz, waarschuwt Primagaz je huidige leverancier ervan dat de propaangastank opgehaald moet worden. Primagaz koppelt de huidige tank los en plaatst de nieuwe propaantank van Primagaz. Je huidige leverancier is verantwoordelijk voor het ophalen en afvoeren van de ‘oude’ tank. Primagaz zorgt dat de ‘oude tank’ op minimaal vijf meter (wettelijke minimum afstand) van de nieuw geplaatste Primagaz-tank komt te staan, totdat je huidige leverancier de oude tank komt ophalen.
Als je geen gebruik wenst te maken van de overstapservice van Primagaz, ben je zelf verantwoordelijk voor het contact met je huidige leverancier, opdat deze de oude propaangastank komt ophalen.

Ben je particulier en wil je meer weten over hoe je moet overstappen naar Primagaz? Bekijk dan deze pagina. Bedrijven kunnen hier terecht.

Primagaz adviseert om het aanwezige propaangas in je huidige propaantank zoveel als mogelijk te gebruiken. Hoe lager de gasinhoud van de huidige tank, hoe makkelijker de tankwissel zal verlopen. Gas dat bij de tankwissel nog in de huidige tank zit, gaat verloren.

Primagaz zorgt steeds voor een veilige afkoppeling van je huidige propaangastank, ongeacht de hoeveelheid resterend propaangas.

De installatie en installatiekosten zijn afhankelijk van:

  • Type propaangastank: bovengronds of ondergronds
  • Volume van de gastank
  • De afstand tussen tank en afname-apparatuur
  • Het aantal afnamepunten
  • De capaciteit van de afname-apparatuur

Elke installatie is dus anders, iets wat zowel voor bedrijven als voor particulieren geldt. Daarom is het belangrijk dat een van onze gasadviseurs de locatie kan bekijken en je behoeften kan opnemen. Hij/zij zal je ter plaatse alle informatie geven die je wenst.

Je kan een afspraak maken met een van onze gasadviseurs via de Primagaz-klantendienst op 013/61.82.00 of rechtstreeks via het online formulier.

Je installateur vervangt je stookolieketel door een gasketel geschikt voor propaangas. Vervolgens zorgt Primagaz voor de installatie van de buitentank en de levering van propaan.

Heb je hier nog vragen over of ben je op zoek naar een geschikte installateur? Onze klantendienst helpt je graag verder op 013/61.82.00 of stel je vraag via het online formulier.