FAQ Betalen
Facturatie

Facturatie

Primagaz hanteert een standaard betalingstermijn van 15 dagen.

Er zijn verschillende opties voor het uitvoeren van je betaling. Je kan ervoor kiezen via overschrijving te betalen na levering of met een automatische domiciliëring van het factuurbedrag.

Je kan ook maandelijks sparen via voorschotten, namelijk een domiciliëring of gestructureerde opdracht. Na 11 betalingen wordt er in de 12de maand een afrekening gemaakt, zijnde het verschil tussen de uitgevoerde betalingen en aangemaakte facturen.

Het maandelijkse voorschotbedrag wordt vooraf en samen met jou bepaald op basis van je gasverbruik van het afgelopen jaar. Indien je een nieuwe Primagaz-klant bent, wordt het bedrag bepaald op basis van je geschat jaarverbruik. Jaarlijks wordt je maandelijks voorschotbedrag herberekend op basis van het effectief gerealiseerde verbruik.

Indien je kiest voor een permanente opdracht, dan ontvang je een deelfactuur rond de eerste week van de maand. Indien je betaalt via een maandelijkse domiciliëring, dan ontvang je geen maandelijkse factuur, maar wordt het bedrag automatisch geïnd rond de 26ste van elke maand.

Wanneer je maandelijks betaalt, dan betaal je een voorschot gedurende 11 maanden en ontvang je de 12de maand je jaarlijkse eindafrekening. Je maandelijkse voorschotten dienen naast je gasleveringen ook voor de financiering van je jaarlijkse huur- of onderhoudsfactuur.

Lees meer over onze services voor particulieren en professionele klanten.

Als je gekozen hebt voor betaling via maandelijkse voorschotfacturen, ontvang je je facturen op maandelijkse basis. Je kan er echter ook voor kiezen een factuur te ontvangen na elke vulling van je gastank. Wanneer je facturen ontvangt, hangt dus volledig af van je eigen wensen.

Wist je trouwens dat Primagaz ook domiciliëring hanteert? Op die manier hoef je je geen zorgen meer te maken over de tijdige betaling van je facturen. Wil je een domiciliëring aanvragen, gelieve dan contact op te nemen met onze Customer Service via mail (info@primagaz.be) of telefonisch (013/61.82.00).

Lees meer over onze services voor particulieren en professionele klanten.

Je vindt je klantnummer bovenaan je factuur.

Op je maandelijkse factuur vind je het voorschotbedrag terug dat vooraf met je werd afgesproken. Bovenaan de factuur kan je de betalingstermijn, alsook de betalingsreferentie terugvinden.

Indien je zelf de betaling van voorschotten uitvoert, dan ontvang je de maandelijkse factuur rond de eerste week van elke maand.

Indien je de maandelijkse voorschotten betaalt via domiciliëring dan wordt de factuur niet per post verstuurd. Deze wordt dan wel automatisch geïncasseerd rond de 26ste van elke maand.

Indien je gebruik maakt van onze e-invoicingfunctionaliteit dan ontvang je de maandelijkse factuur digitaal in je mailbox.

Op de jaarlijkse factuur vind je een overzicht van de verbruiksfacturen van het afgelopen jaar.

Je krijgt een overzicht van de maandelijkse voorschotfacturen en de betaalde voorschotten. Daarnaast wordt ook de jaarlijkse huurfactuur vermeld en andere mogelijke losse facturen, creditnota’s of uitgevoerde betalingen en terugbetalingen.

Op basis van het uiteindelijke saldo dat je terugbetaald krijgt of moet bijbetalen, wordt je nieuwe maandelijkse voorschot berekend.

Indien je werkt met een domiciliëring wordt het saldo automatisch geïnd of terugbetaald.

Indien je zelf maandelijks de betalingen overmaakt, vind je bovenaan de eindafrekening de betalingstermijn terug alsook de betalingsreferentie.

Jazeker. Het enige wat je moet doen, is een account aanmaken op ons online klantenportaal MijnPrimagaz. Naast je facturen inzien, kan je je bestellingen nakijken en krijg je zicht op je totale jaarverbruik.